16.6.2025

Přechod na vodíkový pohon: Perspektivy pro nákladní dopravu v České republice

Vodíkový pohon je stále častěji zmiňován jako klíčová technologie pro budoucnost udržitelné dopravy i energetiky. Zatímco osobní automobily s vodíkovým pohonem se na silnicích objevují spíše sporadicky, v oblasti nákladní dopravy se vodík jeví jako jedno z nejslibnějších řešení pro dosažení dekarbonizačních cílů. Přechod těžké dopravy na vodík je i pro Českou republiku strategickou prioritou.

V tomto článku vám přinášíme aktuální přehled, jak se vodíková technologie vyvíjí u nás, zejména v sektoru nákladní dopravy. Zaměříme se na současný stav, plány do budoucna i základní principy fungování vodíkových vozidel.


Aukce automobilů

Proč hledat alternativy k fosilním palivům?

Pojmy jako dekarbonizace, uhlíková stopa, ESG standardy či zelená řešení dnes rezonují napříč celou společností. Důvod je zřejmý: spalování fosilních paliv je významným zdrojem emisí skleníkových plynů, které přispívají ke klimatickým změnám.

 

Evropská unie proto postupně zpřísňuje emisní normy a podporuje přechod na čistší technologie. K dosažení ambiciózních klimatických cílů (nejen) EU mají přispět právě alternativní pohony typu bateriová elektromobilita a vodíkový pohon.

Vodíkový pohon vs. bateriová elektromobilita

Na první pohled se může zdát, že bateriové elektromobily jsou ekologickou volbou – při jízdě totiž neprodukují žádné emise. Realita je ale složitější. Výroba i likvidace baterií je energeticky náročná a není bez ekologické zátěže.

 

Navíc záleží na tom, jakou elektřinou elektromobil nabíjíme – jestli pochází z obnovitelných zdrojů, jako jsou solární elektrárny, nebo z fosilních paliv, například uhlí.

Právě v těchto bodech má vodíkový pohon navrch.


Nákladní automobil na vodíkový pohon
 

Jak fungují vodíková vozidla?

Vodíková vozidla využívají k pohonu vodík, který je buď spalován v motoru, nebo přeměňován na elektřinu pomocí palivových článků. Existují dva základní typy vodíkových vozidel: HICEV a FCEV.

HICEV (Hydrogen Internal Combustion Engine Vehicle)

Vozidla se spalovacím motorem upraveným pro spalování vodíku. Výhodou je možnost využití stávajících technologií spalovacích motorů, avšak emise oxidů dusíku jsou vyšší než u palivových článků.

FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)

Vozidla s palivovým článkem, kde vodík chemickou reakcí s kyslíkem v palivovém článku vyrábí elektřinu, která následně pohání elektromotor. Vedlejším produktem je pouze vodní pára, což dělá tuto technologii mimořádně ekologickou.

FCEV technologie je v současnosti považována za perspektivnější, zejména pro těžkou nákladní dopravu.

Proč vodíkový pohon v nákladní dopravě?

Vodíkový pohon nabízí řešení tam, kde bateriová elektromobilita nestačí. Pro těžkou a dálkovou nákladní dopravu je klíčový dlouhý dojezd, rychlé doplňování paliva a vysoká užitečná hmotnost – a právě v těchto parametrech vodík vyniká.

Doba plnění standardně nepřesáhne 20 minut a u současné technologie kamionů typu N3 je zaznamenán dojezd až tisíc km. Vodíkový pohon zároveň umožňuje výrazné snížení emisí a přispívá k plnění klimatických cílů, aniž by omezoval logistické operace.

Orientační srovnání cen tahačů v závislosti na typu pohonu

Typ pohonu Pořizovací cena* Cena za km (palivo) Servis/rok Náklady za 5 let Poznámka
Diesel ~ 2 750 000 Kč ~ 9,50 Kč / km ~ 150 000 Kč ~7 250 000 Kč Osvědčená technologie, vysoké emise
Elektro ~ 8 750 000 Kč ~ 4,80 Kč / km ~ 75 000 Kč ~7 125 000 Kč Nízké provozní náklady, omezený dojezd
Vodík ~ 12 500 000 Kč ~ 20,00 Kč / km ~ 100 000 Kč ~11 500 000 Kč Rychlé tankování, dlouhý dojezd, ale zatím drahé

* Pořizovací cena je bez DPH a dotací. Náklady za 5 let jsou počítány pro nájezd 100 000 km ročně.

Top 5 předních výrobců vodíkových tahačů

V současné době se výrobou vodíkových tahačů zabývají výrazněji tito výrobci:

  1. Hyundai – XCIENT Fuel Cell
  2. Toyota + Hino – Hino XL8 Fuel Cell Truck
  3. Nikola Motors – Nikola Tre FCEV
  4. Daimler Truck (Mercedes-Benz) – GenH2 Truck
  5. Quantron – QHM FCEV

Nákladní automobil na vodíkový pohon detail

Aktuální situace vodíkového pohonu v nákladní dopravě v České republice

Vodíkový pohon v nákladní dopravě v České republice je zatím ve fázi počátečního rozvoje, avšak s rostoucím důrazem na dekarbonizaci dopravy se očekává jeho postupné rozšíření.

Infrastruktura a současný stav

V současnosti je v České republice v provozu 6 vodíkových stanic , přičemž pouze 3 z nich jsou přístupné veřejnosti. Jedná se o následující:

Provozovatel Lokalita Tlak (bar) Max. denní výkon (kg H2) Skladované množství (kg H2) Médium
Vítkovice a.s. Ostrava 700 40 110 CGH2
ORLEN Benzina Litvínov 350, 700 460 175 CGH2
ORLEN Benzina Praha 350, 700 460 175 CGH2


Jak si lze povšimnout, všechny nabízejí plnění na tlak 700 bar, což je standard pro osobní vozidla, a stanice v Praze a Litvínově také plnění na tlak 350 bar, který vyžaduje právě těžká nákladní doprava.

Co se zbývajících 3 neveřejných vodíkových stanic týče, ty buď slouží k výzkumným a demonstračním účelům nebo jsou určeny vybraným zákazníkům z řad komerční, odborné a akademické sféry.

Kromě výše uvedené šestice v provozu se v současné době hovoří o zprovoznění dalších deseti stanic – některé z nich jsou aktuálně ve fázi záměr (5), některé v přípravě (3) a některé již v realizaci (2).

Plány rozvoje infrastruktury a projekty

Vodíková mobilita je považována za jednu z technologií, která může výrazně přispět k dekarbonizaci dopravy. To je ostatně jedním z důvodů, proč je zakotvena v Národním akčním plánu čisté mobility, který představuje základní vizi pro dekarbonizaci dopravy v Česku.

Podle aktualizovaného Národního akčního plánu čisté mobility je cílem vybudovat do roku 2030 celkem 40 vodíkových stanic, z toho 12 do konce roku 2025. Plán přitom zahrnuje rozšíření infrastruktury tak, aby vyhovovala i potřebám těžké nákladní dopravy. Dále je stanoven předpokládaný cíl počtu vodíkových kamionů do roku 2030, a to na počet 380 těžkých nákladních automobilů typu N2+N3.

Mezi významné projekty patří například vývoj vodíkového nákladního automobilu Tatra Force e-Drive s dojezdem až 500 km . Tento projekt byl realizován ve spolupráci s VŠCHT Praha a výzkumným centrem ÚJV Řež. Dojezd byl ověřen na trase z Moravské Třebové do Mohelnice, která představuje reálné provozní podmínky.

Tatra Force e-Drive

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., vede od ledna 2023 projekt Národní centrum vodíkové mobility (NAHYC-m), který vznikl v rámci provádění Vodíkové strategie ČR. Projekt se soustředí se na výzkum, vývoj a inovace v oblasti vodíkových technologií, minimalizaci legislativních překážek a vytváření dopravní infrastruktury pro vodíkovou mobilitu v Česku.

Celkově je vodíkový pohon v nákladní dopravě v České republice v počáteční fázi, ale s jasně definovanými cíli a projekty, které by měly přispět k jeho rozvoji a integraci do dopravního systému.

Co brzdí rozvoj vodíkové dopravy v Česku?

Česká republika čelí při zavádění vodíkového pohonu v nákladní dopravě několika zásadním výzvám.

Vedle nedostatečné infrastruktury, kterou jsme zmínili v předešlých řádcích, jsou to vysoké pořizovací náklady související s vodíkovými vozidly i samotnými čerpacími stanicemi, a omezená výroba ekologického, tzv. zeleného vodíku.

Dále rozvoj brzdí chybějící legislativa a standardy pro bezpečný provoz, nízká poptávka ze strany dopravců kvůli nejistotě návratnosti investic a rychlému vývoji technologií, ale i nedostatek odborníků v oblasti vodíkových systémů. Překonání těchto bariér bude klíčové pro úspěšné rozšíření vodíkového pohonu v těžké dopravě.

Malý tip na závěr…

Chcete mít o vodíkové infrastruktuře v ČR neustále přehled? Využijte „Vodíkovou mapu ČR“, která vám na jednom místě poskytne informace o vodíkových stanicích i výrobnách v Česku!

×

Vážíme si Vašeho soukromí

Na tomto webu používá VeaCom s.r.o. soubory cookies. Každý typ cookies má svůj účel. Díky nezbytným cookies web správně funguje a umožňuje vám využít jeho nezbytných funkcí, proto k nim váš souhlas nepotřebujeme. K těm dalším váš souhlas potřebujeme. Jsou to analytické cookies, které slouží k tvorbě statistik a přehledů ohledně návštěvnosti a optimalizaci webu.

Výběrem „Přijmout vše“ nám dáváte souhlas se zpracováním všech volitelných typů cookies. Samozřejmě můžete volitelné cookies i blokovat kliknutím na „Odmítnout vše“. Svůj výběr můžete kdykoliv později změnit.

Více informací o práci s cookies a vašich právech najdete v našich Podmínkách používání cookies.

Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní identifikovatelné informace . Jsou nezbytné k tomu, aby web fungoval, takže není možné je vypnout. Většinou jsou nastavené jako odezva na akce, které jste provedli. Například požadavek služeb týkajících se bezpečnostních nastavení, přihlašování, vyplňování formulářů atp. Svůj prohlížeč můžete ale nastavit, aby soubory cookie blokoval nebo o nich posílal upozornění. Mějte na paměti, že některé stránky bez těchto souborů nebudou fungovat.

Všechny informace, které soubory cookie shromažďují, jsou souhrnné. Pomáhají sledovat počet návštěvníků a také z jakého zdroje provoz pochází. To nám umožňuje zlepšovat výkon stránky. Můžeme s nimi určovat, které stránky jsou nejoblíbenější a které ne, a také sledovat, jakým způsobem se návštěvníci na webu pohybují. Pokud soubory cookie nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.

Název Platnost Poskytovatel Popis
_ga, _gat, _gta, _gid 0 až 24 měsíců Google Analytics Měří návštěvnost pomocí nástrojů Google Analytics, umožňuje anonymní identifikaci návštěvníka stránek a analýzu jeho chování. Sbírá IP adresu, informace o prohlížeči, o použitém operačním systému a rozlišení obrazovky.