14.1.2024

Nové autonomní stavební stroje: Jak budou měnit stavebnictví?

Autonomní technologie mohou zásadním způsobem ovlivnit stavební průmysl. Autonomní bagry, nakladače a jiné revoluční stroje zvyšují bezpečnost, efektivitu i produktivitu na staveništích. Zjistěte, kteří světoví výrobci mají ve svém portfoliu stavební stroje bez řidiče a jak mohou tyto stroje transformovat celý stavební sektor.

 

Význam slova autonomní

Slovo „autonomní“ můžeme v českém jazyce chápat jako „samostatný“. Autonomní (nebo také samostatné či chytré) stavební stroje představují technologický průlom v oblasti stavebnictví. Autonomie v tomto kontextu znamená schopnost vozidla provádět určité operace bez přímého lidského zásahu. Stroj se dokáže samostatně rozhodovat na základě dat, jež získal prostřednictvím senzorů a analyzoval pomocí algoritmů umělé inteligence.

Autonomní řízení stroje a vozidla

Autonomní řízení stavebních strojů a vozidel zahrnuje integraci pokročilých snímačů, GPS systémů a navigačních technologií u řady běžných úkonů. Díky němu stroje zvládají například manévrovat v terénu s vysokou přesností a provádět komplexní úkoly, jako jsou výkopové práce nebo přemisťování materiálu. Mezi autonomní stavební stroje patří bagry, nakladače, buldozery, sklápěče či různé druhy vrtných zařízení, jež využívají pokročilé technologie umělé inteligence k samostatnému provádění různorodých úkolů na stavbě bez lidské obsluhy.

Autonomní řízení stroje a vozidla

 

Výhody autonomních stavebních strojů

Rozvoj chytrých stavebních strojů přináší jednotlivcům i firmám celou řadu výhod. Vyjmenujme si pět nejdůležitějších pozitiv.

1. Efektivita práce

Autonomní stavební stroje mohou pracovat nepřetržitě bez lidské kontroly, což zvyšuje celkovou efektivitu stavebních prací.

2. Snížení bezpečnostního rizika

Možnost absence lidských pracovníků snižuje riziko úrazů a nehod na nebezpečných místech, například při práci ve výškách, v prostředí s vysokým znečištěním nebo při manipulaci s těžkými a nebezpečnými břemeny.

3. Přesnější a konzistentní práce

Autonomní stroje dodržují zadané pokyny a pracují s konzistentní kvalitou bez chyb a bez vlivu lidské únavy.

4. Schopnost provozu 24/7

Autonomní stroje zvládnou pracovat nepřetržitě, dokud jim to zdroj energie dovolí. Nepracují na směny a nepotřebují přestávky na odpočinek, takže mohou stavební projekty dokončit rychleji.

5. Optimalizace zdrojů

Autonomní stroje jsou schopny využívat energii a materiály efektivněji, což vede ke snížení nákladů a zlepšení udržitelnosti stavebních operací.


Udržitelnost ve stavebnictví

Výrobci autonomních stavebních strojů

V následujících řádcích najdete klíčové výrobce, kteří se zaměřili na vývoj speciálních modelů autonomních stavebních strojů.

 

Tatra Trucks

Česká společnost Tatra Trucks se sídlem v Kopřivnici je světoznámý výrobce nákladních, vojenských a speciálních automobilů. V posledních letech se věnuje výzkumu automatizovaného řízení stavebních vozidel, což souvisí také s vývojem speciálního softwaru.

V rámci vývoje autonomních technologií již Tatra Trucks odhalila první vlaštovku. Česká automobilka společně s týmem Mobility Lab z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB - Technické univerzity Ostrava a společností Valeo představila prototyp nového vozidla se systémem automatizovaného řízení.


Unikátní autonomní náklaďák, který zvládne jet zcela bez řidiče, se jmenuje TATRA FORCE. Je vybavený samostatnou navigací a řízením, přičemž operátor jej ovládá pomocí dálkového ovládání. U prototypu autonomního nákladního automobilu TATRA FORCE má tým Mobility Lab z VŠB-TUO na starosti vývoj rozhraní celého systému, zatímco firma Valeo je zodpovědná za integraci nejrůznějších senzorů (ultrazvukové, radarové, laserové) a za zpracování řídicích algoritmů.

Tatra logo

DEVELON (dříve Doosan)

Jihokorejská společnost Doosan, která na začátku roku 2023 změnila svůj název na DEVELON, se také pokouší o převrat v odvětví stavebních strojů. Svou vizi staveniště budoucnosti s integrovanou informační technologií a umělou inteligencí vidí v projektu Concept-X.

Doosan Concept-X je vize autonomních stavebních strojů, jež si klade za cíl zvýšit produktivitu prováděných úkonů a snížit náklady. Pomocí dronů, bezpilotního řízení a dálkového ovládání založeném na 5G komunikaci bude možné automatizovat úkoly a zároveň všechny procesy plně monitorovat. Stavební stroje budou schopné pracovat i v náročných pracovních podmínkách a to pod minimálním dohledem člověka.

Klíčem konceptu Concept-X je řídicí systém X-Center, který umožňuje vzdálenou kontrolu strojů. Celé staveniště je monitorováno pomocí dronů a ze získaných dat se vytvoří 3D model terénu, podle něhož je možné následně rozplánovat jednotlivé pracovní operace a také je použít k řízení strojů bez řidiče. Pomocí systému X-Center bude moci uživatel na dálku diagnostikovat i ovládat různé stavební stroje, například autonomní bagr (modely s názvy Doosan DD100-CX a DX225-CX) nebo nákladní automobil s futuristickým designem.


Doosan logo

​Caterpillar

Přední americký výrobce zemních a těžebních strojů je v České republice známý pod zkratkou CAT. Firma Caterpillar v roce 2025 oslaví 100 let od svého založení. Kromě produkce manuálně ovládaných strojů se v posledních letech zaměřuje i na vývoj autonomních technologií pro těžební průmysl.

Řešení CAT MineStar Command ulehčuje práci horníkům hned z několika důvodů. Autonomní dampry, dozery nebo zemní válce, na něž člověk dohlíží jen z dálky, slouží především pro zvýšení bezpečnosti. Každý „chytrý“ stroj Caterpillar je vybaven mimo jiné kamerami, GPS lokátorem, bezdrátovým komunikačním systémem a pokročilou technologií pro detekci překážek pomocí radaru a laseru. Senzory dokonce hlídají, zda není v pracovním okruhu stroje jiné vozidlo nebo člověk. Výhodou je, že operátoři mohou ovládat více strojů najednou.

V roce 2013 společnost Caterpillar vypustila do terénu prvních šest autonomních nákladních vozidel a od té doby už flotila čítá více než 500 strojů, jež se prohání v důlních lokalitách po celém světě. Nejnovější autonomní těžební stroj značky se jmenuje CAT 794 AC, který doplňuje stávající modely CAT 789D, 793D, 793F a 797F. Jedná se o obrovský těžařský speciál s elektrickým pohonem vybavený autonomním řízením CAT MineStar Command.


CAT logo

Volvo

Ani švédský výrobce za ostatními nezaostává. V rámci své divize Volvo CE (Construction Equipment) představil hned několik autonomních vozidel – nákladní auta Volvo FH určená pro přepravu materiálu, autonomní autobusy nebo koncept Volvo Vera alias speciální tahače přepravující kontejnery mezi logistickým centrem a přístavním terminálem.

Dalším zajímavým počinem značky Volvo je koncept autonomního kolového nakladače Volvo LX03, jenž se inspiroval skutečným modelem nakladače Volvo ZEUX ze stavebnice Lego Technic. Skutečný stroj je 10× větší než 59centimetrový model z kostek Lega. LX03 uveze 5 tun nákladu a dokáže jet rychlostí až 38 km/h. Elektrický pohon zajišťuje baterie s kapacitou 40 kWh.

Volvo logo

  • ... A už jste slyšeli o švédském výrobci Scania?

Budoucnost autonomních stavebních strojů

Rozvoj stavebních strojů bez řidiče představuje významný krok k modernizaci stavebního průmyslu. Nejnovější chytré technologie umožňují realizovat složité projekty s větší přesností a menšími nároky na lidské zdroje, což vede ke snižování celkových nákladů a zkracování časových harmonogramů projektů.

Budoucnost autonomních strojů ve stavebnictví vypadá velmi slibně. Předpokládá se navýšení integrace těchto technologií do všech odvětví stavebního průmyslu. Očekává se, že autonomní stroje nejen zefektivní stavební procesy, ale také otevřou nové možnosti pro řadu komplexních a inovativních stavebních projektů.

Využití autonomních strojů na Měsíci

Jednou z možných výzev pro použití stavebních a těžkých strojů je možnost rozšíření jejich působnosti za hranice naší planety. V budoucnosti by se mohly autonomní stavební stroje využít pro projekty spojené s kolonizací Měsíce a Marsu. Autonomní bagry, traktory, nakladače a další těžká technika by se mohla skvěle hodit pro práci v extrémních podmínkách ve vesmíru, například při přípravě dopravní infrastruktury či jiných náročných stavebních pracích.

Kolonizace Marsu

Vybíráme z naší aktuální aukce

Online aukce: CATERPILLAR  336
18163 CATERPILLAR 336
Najeto 6 759 MTH
Rok výroby 2019
Palivo Nafta
Stanoviště
Markowice
mapa
Vyvolávací cena
4 458 750 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: CATERPILLAR  324E
18148 CATERPILLAR 324E
Najeto 12 614 MTH
Rok výroby 2012
Palivo Nafta
Stanoviště
Markowice
mapa
Vyvolávací cena
1 070 100 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: CATERPILLAR  330 CL
18133 CATERPILLAR 330 CL
Najeto 23 896 MTH
Rok výroby 2004
Palivo Nafta
Stanoviště
Markowice
mapa
Vyvolávací cena
832 300 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: KOMATSU  PW160
15809 KOMATSU PW160
Najeto 12 709 MTH
Rok výroby 2007
Palivo Nafta
Stanoviště
Siewierz
mapa
Vyvolávací cena
535 050 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: JCB  JS200LC
16754 JCB JS200LC
Najeto 8 466 MTH
Rok výroby 2009
Palivo Nafta
Stanoviště
Dąbrowa Górnicza
mapa
Vyvolávací cena
683 675 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: JCB  8060
15824 JCB 8060
Najeto 5 054 MTH
Rok výroby 2008
Palivo Nafta
Stanoviště
Bluszczów
mapa
Vyvolávací cena
422 095 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: NEW HOLLAND  MH PLUS
10154 NEW HOLLAND MH PLUS
Najeto 28 200 MTH
První registrace 08/2008
Palivo Nafta
Stanoviště
Havlíčkův Brod
mapa
Vyvolávací cena
399 000 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: FUCHS TEREX  MHL 320
18188 FUCHS TEREX MHL 320
Najeto 25 798 MTH
Rok výroby 2012
Palivo Nafta
Stanoviště
Markowice
mapa
Vyvolávací cena
951 200 CZK
Cena bez DPH
Online aukce:  LIUGONG CLG856
16644 LIUGONG CLG856
Najeto 15 317 MTH
Rok výroby 2011
Palivo Nafta
Stanoviště
Gliwice
mapa
Vyvolávací cena
671 785 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: VOLVO  L70E 4X4
18478 VOLVO L70E 4X4
Najeto 53 555 MTH
Rok výroby 2003
Palivo Nafta
Stanoviště
Praha-Kunratice
mapa
Vyvolávací cena
389 000 CZK
Cena bez DPH
Všechna vozidla

Autor článku: Redakce portálu Veacom.cz