14.1.2024

Nové autonomní stavební stroje: Jak budou měnit stavebnictví?

Autonomní technologie mohou zásadním způsobem ovlivnit stavební průmysl. Autonomní bagry, nakladače a jiné revoluční stroje zvyšují bezpečnost, efektivitu i produktivitu na staveništích. Zjistěte, kteří světoví výrobci mají ve svém portfoliu stavební stroje bez řidiče a jak mohou tyto stroje transformovat celý stavební sektor.





Aukce stavebních strojů

Co jsou autonomní stavební stroje

Význam slova „autonomní“ můžeme v českém jazyce chápat jako „samostatný“. Autonomní (nebo také samostatné či chytré) stavební stroje představují technologický průlom v oblasti stavebnictví. Autonomie v tomto kontextu znamená schopnost vozidla provádět určité operace bez přímého lidského zásahu.

Autonomní stroje jsou vybaveny pokročilými senzory, GPS modulem, kamerami, radary, lidary a dalšími měřícími technologiemi. Všechny tyto prvky neustále sbírají data o okolí – například o poloze, překážkách nebo terénních podmínkách. Získaná data jsou následně zpracována algoritmy umělé inteligence a strojového učení. Stroj se dokáže díky nim samostatně rozhodovat, plánovat trasu nebo optimalizovat pracovní úkony v reálném čase.

Druhy autonomních strojů

Autonomní stavební technika zahrnuje širokou škálu strojů, které se liší podle typu práce, míry automatizace a způsobu řízení. Mezi nejběžnější druhy autonomních stavebních strojů patří:

  • •  Autonomní bagry a rypadla
Tyto stroje jsou určeny pro provádění výkopů, zarovnání terénu nebo odstraňování překážek bez zásahu člověka. Díky senzorům a navigačnímu systému pracují s milimetrovou přesností.
  • •  Autonomní buldozery
Samojízdné buldozery jsou určeny především ke srovnání terénu, ale jejich specializací jsou rovněž hrubé nebo jemné zemní práce. Svou trasu optimalizují podle topografických dat.
  • •  Autonomní nakladače
Slouží k manipulaci s materiálem, nakládání a přemisťování sypkých hmot. Umí samostatně manévrovat mezi sklady a staveništěm.
  • •  Autonomní válce a zhutňovače
Tyto stavební stroje se využívají k zajištění požadované kvality zhutnění povrchu. Řídicí systém sleduje parametry hutnění a zajišťuje rovnoměrný výsledek.
  • •  Autonomní nákladní vozidla
Používají se pro přepravu materiálu na staveništi a v těžebních provozech. Dobře fungují rovněž v uzavřených zónách, kde komunikují s ostatními stroji.
  • •  Specializovaní autonomní roboti
Sem patří menší roboti, jejichž úkolem je například kontrola kvality stavby, mapování terénu nebo průzkum těžko dostupných míst.

Každý typ stroje může být nastaven buď na plně autonomní režim, nebo na režim polo samostatného řízení. Člověk v tomto případě monitoruje stroj na dálku, a když je potřeba, může jeho činnost upravit. Díky této funkci lze flexibilně reagovat na nečekané situace přímo na stavbě.

Autonomní řízení stroje a vozidla

Jak autonomní stroje fungují

Princip fungování autonomních stavebních strojů spočívá v propojení pokročilých senzorů, navigačních technologií a umělé inteligence. Moderní chytré stroje jsou připojeny k satelitnímu navigačnímu systému (GPS) a neustále sbírají podrobné údaje o své poloze, okolním terénu a případných překážkách. K tomu využívají kombinaci lidarů, kamer, radarů a dalších senzorů, které monitorují prostředí v reálném čase.

Získaná data zpracovává výkonný řídicí software, který pomocí algoritmů strojového učení optimalizuje trasu pohybu a řídí jednotlivé pracovní úkony, například polohu lžíce bagru nebo trajektorii buldozeru. Inovativní technologie umožňují, aby stroj pracoval s vysokou přesností a aby nedocházelo ke zbytečnému plýtvání paliva nebo materiálu.

Autonomní řízení stavebních strojů umožňuje provádět celou řadu běžných i složitějších úkonů samostatně. Stroje umí dokonale manévrovat v terénu, provádět výkopové práce, srovnávat povrch, zhutňovat vrstvy nebo přemisťovat a nakládat materiál. Díky inteligentnímu plánování a automatizaci je práce rychlejší, plynulejší a úspornější.
• Největší stavební stroje na světě

 

Výhody autonomních stavebních strojů

Rozvoj chytrých stavebních strojů přináší firmám i operátorům celou řadu praktických výhod, které se pozitivně odrážejí v rychlosti, bezpečnosti a nákladovosti stavebních projektů. Podívejme se na pět nejdůležitějších přínosů, díky nimž se autonomní stavební mechanizace stává standardem budoucnosti.

1. Vyšší efektivita práce

Autonomní stavební stroje mohou pracovat nepřetržitě bez nutnosti neustálého dozoru člověka, což zvyšuje celkovou efektivitu stavebních prací. Vše probíhá plynule a předvídatelně, bez zbytečných prostojů způsobených lidskou chybou nebo únavou. To umožňuje výrazným způsobem zkrátit dobu realizace stavby a efektivněji využít pracovní sílu.

2. Snížení bezpečnostního rizika

Práce na staveništi často zahrnuje nebezpečné podmínky — pohyb těžkých strojů, práce ve výškách nebo v prašném a hlučném prostředí. Díky autonomnímu řízení mohou být lidé přesunuti mimo rizikové zóny. Minimalizuje se pravděpodobnost úrazů, pracovních nehod a souvisejících nákladů na pojištění a odstávky.

3. Přesnější a konzistentní práce

Autonomní stavební technika dodržuje přesně zadané parametry a provádí jednotlivé úkony vždy se stejnou přesností. Lidské chyby, kolísání výkonu nebo únava neovlivňují kvalitu práce stavebních robotů. Výsledkem je vyšší kvalita stavby a menší potřeba dodatečných oprav.

4. Schopnost provozu 24/7

Na rozdíl od lidské obsluhy, která vyžaduje směny a odpočinek, mohou autonomní stavební stroje pracovat prakticky nepřetržitě. Dokud mají k dispozici palivo nebo energii, plní své úkoly ve dne i v noci, což výrazně urychluje stavební proces a zkracuje termíny dokončení.

5. Optimalizace zdrojů a udržitelnost

Autonomní stroje dokážou úsporněji hospodařit s energií a materiálem – suroviny dávkují přesně, optimalizují svůj pohyb a vyhýbají se zbytečným přejezdům. Výsledkem je nižší spotřeba paliva, méně emisí CO₂ a celkové snížení provozních nákladů. Efektivní využívání zdrojů zároveň podporuje udržitelný rozvoj stavebnictví a šetrnější přístup k životnímu prostředí.


Udržitelnost ve stavebnictví

Výrobci autonomních stavebních strojů

V následujících řádcích najdete klíčové výrobce, kteří se zaměřili na vývoj speciálních modelů autonomních stavebních strojů.
 

Přehled výrobců a autonomních strojů

Výrobce

Země původu

Technologie nebo projekt

Typy autonomních strojů

Stav nasazení

Tatra Trucks

Česká republika

TATRA FORCE s dálkovým řízením

Autonomní nákladní vůz

Prototyp, testování

DEVELON (Doosan)

Jižní Korea

Concept-X, Concept-X2, X-Center, Transparent Bucket

Bagry, nakladače, sklápěče

Pilotní provoz, plán komerce 2025–2026

Caterpillar (CAT)

USA

MineStar Command, Command for Construction

Dampry, dozery, válce, buldozery, rypadla

Více než 500 autonomních damprů v provozu

Komatsu

Japonsko

Intelligent Machine Control (iMC), Smart Construction, AHS

Buldozery, bagry, autonomní dampry

Stavební i těžební provoz, globálně

Volvo CE

Švédsko

Smart Site, Electric Site, Vera, LX03, TA15

Nakladače, sklápěče, tahače, koncepty

Pilotní testy, koncepty, některé modely nasazeny

 

Tatra Trucks

Česká společnost Tatra Trucks se sídlem v Kopřivnici je světoznámý výrobce nákladních, vojenských a speciálních automobilů. V posledních letech se věnuje výzkumu automatizovaného řízení stavebních vozidel, což souvisí také s vývojem speciálního softwaru.

V rámci vývoje autonomních technologií již Tatra Trucks odhalila první vlaštovku. Česká automobilka společně s týmem Mobility Lab z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB - Technické univerzity Ostrava a společností Valeo představila prototyp nového vozidla se systémem automatizovaného řízení.


Unikátní autonomní náklaďák, který zvládne jet zcela bez řidiče, se jmenuje TATRA FORCE. Je vybavený samostatnou navigací a řízením, přičemž operátor jej ovládá pomocí dálkového ovládání. U prototypu autonomního nákladního automobilu TATRA FORCE má tým Mobility Lab z VŠB-TUO na starosti vývoj rozhraní celého systému, zatímco firma Valeo je zodpovědná za integraci nejrůznějších senzorů (ultrazvukové, radarové, laserové) a za zpracování řídicích algoritmů.

Tatra logo

DEVELON (dříve Doosan)

Jihokorejská společnost Doosan, která na začátku roku 2023 změnila svůj název na DEVELON, se také pokouší o převrat v odvětví stavebních strojů. Svou vizi staveniště budoucnosti s integrovanou informační technologií a umělou inteligencí vidí v projektu Concept-X.

Doosan Concept-X je vize autonomních stavebních strojů, jež si klade za cíl zvýšit produktivitu prováděných úkonů a snížit náklady. Pomocí dronů, bezpilotního řízení a dálkového ovládání založeném na 5G komunikaci bude možné automatizovat úkoly a zároveň všechny procesy plně monitorovat. Stavební stroje budou schopné pracovat i v náročných pracovních podmínkách a to pod minimálním dohledem člověka.

Klíčem konceptu Concept-X je řídicí systém X-Center, který umožňuje vzdálenou kontrolu strojů. Celé staveniště je monitorováno pomocí dronů a ze získaných dat se vytvoří 3D model terénu, podle něhož je možné následně rozplánovat jednotlivé pracovní operace a také je použít k řízení strojů bez řidiče. Pomocí systému X-Center bude moci uživatel na dálku diagnostikovat i ovládat různé stavební stroje, například autonomní bagr (modely s názvy Doosan DD100-CX a DX225-CX) nebo nákladní automobil s futuristickým designem.

Společnost v současnosti testuje tento projekt na zkušebním polygonu Boryeong v Jižní Koreji. Součástí zkoušek jsou také pilotní projekty ve spolupráci se stavebními firmami a technologickými partnery, které ověřují funkčnost autonomních bagrů, nakladačů a sklápěčů v reálném stavebním provozu. Nejnovější generace systému, označená jako Concept-X2, zahrnuje například vylepšené autonomní funkce a exkluzivní bezpečnostní prvek Transparent Bucket, určený pro kolové nakladače Develon. Tento systém zajišťuje lepší výhled před lopatou a zvyšuje bezpečnost operátora i okolního provozu.

DEVELON deklaruje, že plánuje nasazení systému Concept-X v komerčním měřítku v horizontu několika let, přičemž první funkční verze pro vybrané zákazníky by měla být k dispozici kolem roku 2025–2026. To staví tento projekt mezi nejpokročilejší autonomní řešení v oboru stavební techniky.


Doosan logo

​Caterpillar

Přední americký výrobce zemních a těžebních strojů, známý v České republice pod zkratkou CAT, v roce 2025 slaví 100 let od svého založení. Kromě široké nabídky manuálně ovládaných strojů se Caterpillar v posledních letech soustředí na vývoj autonomních a dálkově řízených technologií nejen pro těžební průmysl, ale i pro stavebnictví.

Řešení CAT MineStar Command zajišťuje autonomní provoz nákladních vozidel (damprů), dozérů nebo zemních válců s minimálním dohledem obsluhy. Každý „chytrý“ stroj Caterpillar je vybaven kamerami, GPS, pokročilým bezdrátovým komunikačním systémem a technologiemi pro detekci překážek pomocí radaru a laseru. Senzory neustále hlídají okolí a zajišťují, aby se v pracovním prostoru stroje nevyskytovalo jiné vozidlo nebo osoba. Významnou výhodou systému je, že jeden operátor může na dálku ovládat nebo dohlížet na více strojů současně.

Autonomní řízení Caterpillar se navíc rozšiřuje i na stavební stroje díky variantě Command for Construction, která umožňuje dálkové nebo plně autonomní ovládání například u buldozerů, rýpadel nebo kompaktních nakladačů přímo na stavbách.

V roce 2013 společnost Caterpillar vypustila do terénu prvních šest autonomních nákladních vozidel. Dnes flotila čítá více než 500 strojů v provozu v těžebních lokalitách po celém světě, s celkovým objemem vytěženého materiálu přes 5 miliard tun bez úrazů.

Nejnovější autonomní těžební stroj značky se jmenuje CAT 794 AC, který doplňuje stávající modely CAT 789D, 793D, 793F a 797F. Jedná se o obrovský těžařský speciál s elektrickým pohonem a autonomním řízením CAT MineStar Command, který zároveň přispívá k udržitelnějšímu provozu.


CAT logo

Komatsu

Komatsu je japonský gigant v oboru stavební techniky a patří mezi průkopníky v oblasti autonomního řízení. Vyvinul vlastní systém Intelligent Machine Control (iMC), který umožňuje samořídícím buldozerům a bagrům automaticky plánovat a provádět zemní práce s vysokou přesností a minimální potřebou zásahu obsluhy.

V rámci konceptu Smart Construction firma propojuje stroje s centrálním řídícím systémem a využívá drony pro vytváření přesných 3D modelů terénu. Tyto digitální podklady stroje používají k automatické optimalizaci pracovních procesů přímo na stavbě.

Kromě stavebních projektů Komatsu nasazuje autonomní technologie i v těžebním průmyslu prostřednictvím Autonomous Haulage System (AHS), tedy flotily autonomních nákladních vozidel, která zvyšují bezpečnost a efektivitu přepravy materiálu v dolech po celém světě.

Volvo

Ani švédský výrobce Volvo Construction Equipment (Volvo CE) za ostatními nezaostává. V rámci své divize Volvo CE představil hned několik autonomních vozidel — nákladní vozy Volvo FH určené pro přepravu materiálu, autonomní autobusy nebo futuristický koncept Volvo Vera alias speciální tahače přepravující kontejnery mezi logistickým centrem a přístavním terminálem.

Dalším zajímavým počinem značky Volvo je koncept autonomního kolového nakladače Volvo LX03, jenž se inspiroval skutečným modelem nakladače Volvo ZEUX ze stavebnice Lego Technic. Skutečný stroj je desetkrát větší než 59centimetrový model z kostek Lega. LX03 uveze 5 tun nákladu a dokáže jet rychlostí až 38 km/h. Elektrický pohon zajišťuje baterie s kapacitou 40 kWh.
Volvo navíc rozvíjí plně autonomní, elektrický kloubový sklápěč Volvo TA15, který je součástí pilotního projektu Electric Site. Tento projekt testuje bezobslužnou přepravu materiálu v lomech a na velkých stavbách s nulovými emisemi a minimální potřebou lidského dohledu.

Všechny autonomní stroje a vozidla Volvo jsou propojené v rámci ekosystému Smart Site, jenž umožňuje efektivně plánovat a řídit chod celého staveniště prostřednictvím chytrého softwaru a cloudových řešení.

Volvo logo

  • • ... A už jste slyšeli o švédském výrobci Scania?

Budoucnost autonomních stavebních strojů

Rozvoj stavebních strojů bez řidiče představuje významný krok k modernizaci stavebního průmyslu. Nejnovější chytré technologie umožňují realizovat složité projekty s větší přesností a menšími nároky na lidské zdroje, což vede ke snižování celkových nákladů a zkracování časových harmonogramů projektů.

Budoucnost autonomních strojů ve stavebnictví vypadá velmi slibně. Očekává se, že v příštích letech poroste integrace umělé inteligence, 5G sítí pro vzdálené ovládání i IoT platforem, které propojí všechny stroje do jednotného ekosystému. Tyto technologie umožní ještě lepší monitoring, plánování a řízení provozu v reálném čase.

Významnou roli bude hrát také elektrifikace a bezemisní provoz, který se stává prioritou nejen z ekologického, ale také z legislativního hlediska. Autonomní stavební stroje tak pomohou nejen zefektivnit stavební procesy, ale zároveň přispět k udržitelnému rozvoji.

S rostoucím podílem automatizace se promění i trh práce. Bude narůstat poptávka po odbornících na správu dat, programování, údržbu autonomních systémů a vzdálený dohled nad provozem.

Podle odhadů odborných analýz (např. McKinsey & Company) se očekává, že do roku 2030 budou autonomní stroje běžnou součástí většiny velkých stavebních projektů po celém světě.

Shrnutí: Co čeká autonomní stavební stroje?

  • • Rozvoj umělé inteligence (AI)
  • • 5G a IoT propojení
  • • Elektrifikace a bezemisní provoz
  • • Standardizace a legislativa
  • • Nové pozice na trhu práce
  • • Masové nasazení do roku 2030

Využití autonomních strojů na Měsíci

Jednou z nejzajímavějších výzev pro použití stavebních a těžkých strojů je možnost rozšíření jejich působnosti za hranice naší planety. V budoucnosti by se mohly autonomní stavební stroje využít pro projekty spojené s kolonizací Měsíce a Marsu.

Autonomní bagry, nakladače, válce nebo 3D tiskárny by mohly připravovat dopravní infrastrukturu, energetické základny nebo obytné moduly – a to vše bez přítomnosti lidské obsluhy v extrémních podmínkách, jako je nízká gravitace, silná radiace, omezené zdroje energie nebo agresivní lunární prach.

NASA v rámci programu Artemis a projektů jako Lunar Gateway a Lunar Surface Innovation Initiative již vyvíjí a testuje prototypy robotických stavebních systémů, které kombinují autonomní bagry, 3D tisk a pokročilou robotiku. Podobné plány má i Evropská kosmická agentura (ESA) v rámci konceptu Moon Village.

S dalším rozvojem umělé inteligence, dálkového řízení a robotiky se z autonomních strojů stane pravděpodobně základní stavební jednotka budoucí meziplanetární infrastruktury.

Kolonizace Marsu

Vybíráme z naší aktuální aukce

Online aukce: HITACHI  ZAXIS 180 LC-3
32003 HITACHI ZAXIS 180 LC-3
Najeto 9 130 MTH
Rok výroby 2009
Palivo Nafta
Stanoviště
Ostrovačice
mapa
Vyvolávací cena
299 000 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: KOMATSU  PC 450 LC HD-8
32487 KOMATSU PC 450 LC HD-8
Najeto 15 116 MTH
Rok výroby 2008
Palivo Nafta
Stanoviště
Rakovník
mapa
Vyvolávací cena
299 000 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: NEW HOLLAND  E 215
17007 NEW HOLLAND E 215
Najeto 14 760 MTH
Rok výroby 2006
Palivo Nafta
Stanoviště
Soľ
mapa
Vyvolávací cena
505 326 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: BOBCAT  E50
32476 BOBCAT E50
Najeto 6 861 MTH
Rok výroby 2017
Palivo Nafta
Stanoviště
Čestlice
mapa
Vyvolávací cena
299 000 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: JCB  8056
32334 JCB 8056
Najeto 5 964 MTH
Rok výroby 2014
Palivo Nafta
Stanoviště
KOŠICE
mapa
Vyvolávací cena
378 995 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: CATERPILLAR  312 C
30701 CATERPILLAR 312 C
Najeto 11 409 MTH
Rok výroby 2005
Palivo Nafta
Stanoviště
Praha 5
mapa
Vyvolávací cena
299 000 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: ATLAS  1404 KZW 4X4
31966 ATLAS 1404 KZW 4X4
Najeto 21 366 MTH
Rok výroby 2002
Palivo Nafta
Stanoviště
Praha 10
mapa
Vyvolávací cena
279 000 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: FF INDUSTRIA  QH16
24387 FF INDUSTRIA QH16
Najeto 7 MTH
Rok výroby 2024
Palivo Nafta
Stanoviště
Kotórz Mały
mapa
Vyvolávací cena
136 439 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: KAISER  S1-3TF
32437 KAISER S1-3TF
Najeto N/A
Rok výroby 2004
Palivo Nafta
Stanoviště
Litomyšl
mapa
Vyvolávací cena
289 000 CZK
Cena bez DPH
Online aukce: UNEX  DH 411
31908 UNEX DH 411
Najeto N/A
Rok výroby 1984
Palivo Nafta
Stanoviště
Čáslav
mapa
Vyvolávací cena
78 000 CZK
Cena bez DPH
Všechna vozidla

Autor článku: Redakce portálu Veacom.cz
×

Vážíme si Vašeho soukromí

Na tomto webu používá VeaCom s.r.o. soubory cookies. Každý typ cookies má svůj účel. Díky nezbytným cookies web správně funguje a umožňuje vám využít jeho nezbytných funkcí, proto k nim váš souhlas nepotřebujeme. K těm dalším váš souhlas potřebujeme. Jsou to analytické cookies, které slouží k tvorbě statistik a přehledů ohledně návštěvnosti a optimalizaci webu.

Výběrem „Přijmout vše“ nám dáváte souhlas se zpracováním všech volitelných typů cookies. Samozřejmě můžete volitelné cookies i blokovat kliknutím na „Odmítnout vše“. Svůj výběr můžete kdykoliv později změnit.

Více informací o práci s cookies a vašich právech najdete v našich Podmínkách používání cookies.

Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní identifikovatelné informace . Jsou nezbytné k tomu, aby web fungoval, takže není možné je vypnout. Většinou jsou nastavené jako odezva na akce, které jste provedli. Například požadavek služeb týkajících se bezpečnostních nastavení, přihlašování, vyplňování formulářů atp. Svůj prohlížeč můžete ale nastavit, aby soubory cookie blokoval nebo o nich posílal upozornění. Mějte na paměti, že některé stránky bez těchto souborů nebudou fungovat.

Všechny informace, které soubory cookie shromažďují, jsou souhrnné. Pomáhají sledovat počet návštěvníků a také z jakého zdroje provoz pochází. To nám umožňuje zlepšovat výkon stránky. Můžeme s nimi určovat, které stránky jsou nejoblíbenější a které ne, a také sledovat, jakým způsobem se návštěvníci na webu pohybují. Pokud soubory cookie nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.

Název Platnost Poskytovatel Popis
_ga, _gat, _gta, _gid 0 až 24 měsíců Google Analytics Měří návštěvnost pomocí nástrojů Google Analytics, umožňuje anonymní identifikaci návštěvníka stránek a analýzu jeho chování. Sbírá IP adresu, informace o prohlížeči, o použitém operačním systému a rozlišení obrazovky.