Online aukční prodeje použité zemědělské techniky v Česku v posledních letech prudce rostou.
My ve Veacomu jsme zaznamenali za uplynulé dva roky zhruba dvojnásobný nárůst nabídky zemědělských strojů. Ty dnes tvoří asi
10–15 % ze všech položek v naší aukční nabídce.
„Zemědělci si aukce oblíbili – doba se posunula a i starší generace farmářů dnes běžně funguje na internetu. Když chtějí prodat techniku, online dražba je rychlý a transparentní způsob, jak oslovit široké publikum kupců,“ říká Jan Havel, jednatel a majitel Veacomu. Podle něj
digitalizace a tlak na konkurenceschopnost přiměly zemědělský sektor modernizovat přístup:
„Zemědělské stroje dnes standardně mají GPS souřadnice, které přesně řídí, kde a kdy to má stroj na poli posypat nebo sklidit,“ dodává Jan Havel.
Zájem o staré Zetory převyšuje nabídku
Specifickým fenoménem aukcí zemědělské techniky je mimořádná poptávka po starších traktorech značky Zetor, zejména po modelech vyrobených před rokem 1995. Tyto stroje, často desítky let staré, se v dražbách prodávají za překvapivě vysoké částky. „Některé staré Zetory se dnes cení doslova zlatem – farmáři jsou ochotni zaplatit více peněz za čtyřicet let starý traktor, který je spolehlivý a jednoduše opravitelný, než za nový stroj plný elektroniky, jenž je dvakrát dražší a poruchovější,“ vysvětluje Havel paradox na trhu. Jednoduchá mechanika veteránů značky Zetor totiž potřebám zemědělců mnohdy vyhovuje více než nejmodernější technika.

Důvodem tohoto trendu jsou provozní i ekonomické výhody starších strojů. Zatímco nové traktory splňující přísné ekologické normy mají motory vybavené stovkami čidel a sofistikovaných systémů (např. systémy vstřikování močoviny AdBlue) ke snížení emisí, tyto technologie s sebou nesou vyšší poruchovost a nákladný servis.
Oproti tomu starý dobrý Zetor s minimem elektroniky si zemědělec často opraví svépomocí, díly jsou levnější a stroj dokáže pracovat dlouhá léta. „Nové motory mají přes tisíc různých součástek a senzorů kvůli emisním normám – pak se není co divit, že se na tom často něco pokazí,“ podotýká Havel k technické náročnosti moderních traktorů. Naopak u jednoduchého traktoru z 80. let stačí základní údržba a může spolehlivě sloužit třeba dalších 40 roků.
Statistiky naznačují, že
nejde jen o českou specialitu. V Česku se průměrné stáří registrovaných traktorů vyšplhalo už na zhruba
33 let (ještě v roce 2011 to přitom bylo pod 29 let),
jak se uvádí v tiskové zprávě Agrotecu z roku 2024. Podobný vývoj vidíme i
jinde v Evropě – například v Itálii loni prodej
ojetých traktorů dosáhl rekordních 57 tisíc strojů (meziročně +8 %) a prodávaly se hlavně velmi staré kusy s průměrným stářím kolem
22 let.
Dopady Green Dealu a dotací na trh techniky
Jedním z dalších faktorů, který k rozmachu poptávky po starších strojích přispívá, je evropská Zelená dohoda (Green Deal) a s ní související emisní limity a regulace. Tyto předpisy sice míří k ochraně klimatu, v praxi ale přinášejí i nežádoucí vedlejší efekty na zemědělský sektor.
Nové „zelené“ stroje jsou technologicky složitější, a tudíž dražší a náchylnější k poruchám. „Green Deal v dobré víře tlačí výrobce do ekologických inovací, ale realita je, že nám to zdražuje a komplikuje život – ať už jde o zemědělskou techniku, nebo třeba výrobu stavebních materiálů,“ říká Jan Havel. Jak už bylo zmíněno, farmáři často raději sáhnou po starším stroji.
Samotná dotace u drahé zemědělské techniky trhu také moc nepomáhá. Tam jde o to, že zemědělec si např. pořídí kombajn za 6 mil. Kč, z toho 5 mil. Kč pokryje dotace. Po povinných pěti letech chce stroj prodat „za pět“, ale kupci bez dotace na takovou cenu nedosáhnou a ti s dotací si raději vezmou nový kus.
Výsledkem je těžkopádný prodej, často s nutností exportu do zemí, kde dotace méně zkreslují ceny a tlak na reálné ocenění stroje.
Online aukce si získaly i zemědělce
Navzdory výše zmíněným komplikacím však současná situace přináší pro zemědělce i
nové příležitosti. Jednou z nich je právě
rozmach online aukcí, který jim umožňuje efektivně obchodovat techniku napřímo, bez geografických omezení.
Dříve bylo běžné, že prodej traktoru probíhal přes osobní kontakty nebo lokální bazary. Dnes už ale řada hospodářů
směle využívá internet k získání nejlepší nabídky.
„Ještě před pár lety jsme se setkávali s tím, že starší farmář přes počítač traktor prodávat nebude. Teď je to přesně naopak – všichni chtějí být vidět online
a prodat co nejvýhodněji,“ konstatuje Jan Havel.
Výhled: inovace versus osvědčená klasika
Dosavadní trendy naznačují, že
poptávka po starší spolehlivé technice hned tak neopadne. Dokud budou nové stroje finančně nedostupné pro menší a střední farmy nebo budou budit obavy svou složitostí, budou si zemědělci cenit robustních „držáků“, které mají léty prověřenou konstrukci.
Současně
lze očekávat pokračující růst online prodejů – mladší generace farmářů do nich vstupuje přirozeně a ta starší ji následuje, často z nutnosti udržet krok.
Segment zemědělské techniky u nás ve Veacomu roste nadprůměrně a naše firma se na něj hodlá nadále soustředit.
Objektivně vzato, současné dění na poli techniky reflektuje jedno:
v zemědělství vítězí ta zařízení, která si získala důvěru praxí, bez ohledu na rok výroby či barvu nátěru.