20.9.2022

Velký průvodce: Jaký vybrat bagr?

Bagr je stavební stroj, který pomáhá těžit a přemisťovat zeminu na požadované místo. Existuje mnoho různých druhů bagrů, každý z nich se hodí na jiný druh těžké práce.

  • Co je bagr a jeho základní části
  • Druhy bagrů
  • Inovativní technologie bagrů
  • Jaký řidičák na bagr?


    Vybíráme z naší aktuální aukce

    Online aukce: CATERPILLAR  M 318 F
    15525 CATERPILLAR M 318 F
    Najeto 9 950 MTH
    První registrace 06/2017
    Palivo Nafta
    Stanoviště
    Praha 10-Vršovice
    mapa
    Vyvolávací cena
    1 699 000 CZK
    Cena bez DPH
    Online aukce: CATERPILLAR  M317F
    13800 CATERPILLAR M317F
    Najeto 1 404 MTH
    Rok výroby 2019
    Palivo Nafta
    Stanoviště
    Bielsko-Biała
    mapa
    Vyvolávací cena
    4 031 256 CZK
    Cena bez DPH
    Online aukce: VOLVO  EC290NLC
    13667 VOLVO EC290NLC
    Najeto 19 009 MTH
    Rok výroby 2001
    Palivo Nafta
    Stanoviště
    Trstená
    mapa
    Vyvolávací cena
    337 790 CZK
    Cena bez DPH
    Online aukce: VOLVO  EW 160 C
    15196 VOLVO EW 160 C
    Najeto 11 828 MTH
    Rok výroby 2007
    Palivo Nafta
    Stanoviště
    Ptice
    mapa
    Vyvolávací cena
    999 000 CZK
    Cena bez DPH
    Online aukce: VOLVO  EWR150E
    15194 VOLVO EWR150E
    Najeto 6 750 MTH
    Rok výroby 2017
    Palivo Nafta
    Stanoviště
    Częstochowa
    mapa
    Vyvolávací cena
    2 521 040 CZK
    Cena bez DPH
    Online aukce: LIEBHERR  R934C HDS
    14059 LIEBHERR R934C HDS
    Najeto 17 054 MTH
    Rok výroby 2008
    Palivo Nafta
    Stanoviště
    Ossy
    mapa
    Vyvolávací cena
    898 910 CZK
    Cena bez DPH
    Online aukce: HITACHI  ZX180W + TILT-ROTATOR
    13958 HITACHI ZX180W + TILT-ROTATOR
    Najeto 17 088 MTH
    Rok výroby 2007
    Palivo Nafta
    Stanoviště
    Będzin
    mapa
    Vyvolávací cena
    601 680 CZK
    Cena bez DPH
    Online aukce: LIEBHERR  A 934 C
    16232 LIEBHERR A 934 C
    Najeto 24 755 MTH
    Rok výroby 2007
    Palivo Nafta
    Stanoviště
    Česká Lípa-Česká Lípa
    mapa
    Vyvolávací cena
    349 000 CZK
    Cena bez DPH
    Online aukce: KOMATSU  PW160
    15809 KOMATSU PW160
    Najeto 12 709 MTH
    Rok výroby 2007
    Palivo Nafta
    Stanoviště
    Siewierz
    mapa
    Vyvolávací cena
    722 016 CZK
    Cena bez DPH
    Online aukce: JCB  JS220
    13806 JCB JS220
    Najeto 8 122 MTH
    Rok výroby 2015
    Palivo Nafta
    Stanoviště
    Zawiercie
    mapa
    Vyvolávací cena
    1 323 696 CZK
    Cena bez DPH
    Všechna vozidla

    Co je bagr a jeho základní části

    Bagr znamená také jiné pojmenování pro rypadlo nebo exkavátor (přejato z anglického slova „excavator“). Mezi základní části všech typů bagrů patří podkop s pracovním zařízením, kabina s pracovištěm obsluhy a podvozek.

    Podkop neboli rameno sestává ze dvou nebo tří komponent, jež jsou navzájem propojeny čepy a pohyblivými hydraulickými válci. Lze k nim přidávat i další přídavné nástroje. Část podkopu umístěná nejblíže ke kabině se nazývá výložník (označuje se také jako základní rameno). Může být jednodílný nebo dvoudílný. Bagry mají standardně buď kolový podvozek, nebo pásový podvozek. Stroj pracuje cyklicky s jedním pracovním zařízením, aniž by bylo nutné s ním popojíždět.

    Mezi nejznámější výrobce bagrů v České republice patří JCB, Caterpillar, Case, Volvo, Komatsu a Liebherr.

     

    Druhy bagrů

    Jak již bylo zmíněno v úvodu článku, bagrů existuje hned několik různých druhů. Každý z nich se přitom hodí na jiný druh těžké práce. O jaké druhy se jedná a co je pro ně příznačné? O tom si povíme v následujících řádcích.

    Traktorbagr

    Rypadlo-nakladač, lidově řečeno traktorbagr, je zvláštní podskupina bagrů na traktorovém podvozku. V přední části mají nakládací lopatu a v zadní části podkopové zařízení.

    Traktorbagr tvoří otoč (závěsná část), výložník (základní rameno) a násada (lžíce), jež může být doplněna o teleskop. Nakladače jsou díky své univerzálnosti vhodné jak pro jednoduché nakládaní lopatou (tzv. klapačkou), tak výkopové práce či pro manipulaci s objemným a těžkým materiálem umístěným na paletách pomocí dozerové radlice. Nevýhodou rypadlo-nakladače je nižší výkon a menší obratnost v terénu.

    Pásový bagr

    Stavební vozidlo s robustním hydraulickým systémem disponující velkou rypnou silou a rychlým pracovním cyklem. Hmotnost pásového rypadla se pohybuje v rozmezí od 10 do 700 tun, výkon je 40 kW až 2× 1500 kW. Kabina bagru je posazena na pásovém podvozku, což pomáhá stroji lépe držet stabilitu, a navíc je zajištěna větší průchodnost v těžce dostupném a členitém terénu. Pásové bagry lze snadno převážet na nákladním automobilu.

    Kolový bagr

    Bagry s kolovým podvozkem mají jednu nebo dvě řiditelné nápravy (přední náprava je kyvná). Dále jsou vybaveny dvěma nebo čtyřmi opěrami zajišťujícími lepší stabilitu, které se kombinují s dozerovou radlicí. Kolová rypadla se přesunují mnohem rychleji než pásové bagry, a to jak na staveništi, tak na silnici. Speciální typy kolových bagrů, tzv. dvoucestné bagry, se umí pohybovat dokonce i po kolejích. Kolové bagry jsou velmi výkonné, jejich maximální hmotnost může být až 22 tun. Jsou vhodné zejména na stavební a demoliční práce.

    Ruční bagr

    Manuální pracovní nástroj, který tvoří dřevěná násada a kovové kleště se dvěma zatočenými rýči. Pomůže rychle a jednoduše vybrat zeminu z děr vyhloubených pro plotové sloupky a vzpěry. Je to skvělý pomocník při sázení stromků, který si poradí také s kameny a tvrdším podložím.

    Minibagr

    Klasický bagr menších rozměrů s hmotností od 800 kg do 5 tun při výkonu motoru od 2,5 kW do 40 kW. Minibagr spadá do kategorie hydraulických bagrů na pásovém podvozku s jednodílným výložníkem. Tento levnější a jednodušší stroj projede přes širší průjezd nebo dveře. Zvládne kvalitně vykopat základy pro dům nebo provést terénní úpravy na zahradě. V současnosti jsou minibagry u zákazníků stále oblíbenější a vyhledávanější. Pro svou kompaktnost se dají snadno převést na přepravníku i na větší vzdálenosti.
     

    Sací bagr

    Netradiční typ bagru zkonstruovaný pro zemní práce, vodní stavitelství a těžbu stavebních materiálů. Sací bagr se vyrábí jako plovoucí nebo pozemní alias komunální. Plovoucí sací bagr se hodí na práci v přístavech a vodních tocích, zatímco komunální sací bagr na práci ve štěrkovnách. Sací bagr můžeme přirovnat k velkému vysavači na kolovém podvozku. Slouží k odsávání různých materiálů, jako jsou zemina, písek, štěrk, suť, voda nebo bahno.

    Kráčivý bagr

    Kráčivé rypadlo je speciální typ bagru, jenž má namísto klasického podvozku čtyři nohy na hydraulický pohon. Každou nohu lze ovládat samostatně, přičemž ke dvěma z nich bývají přidána kola. Vrchní část bagru s kabinou je otočná, výložník může být dvoudílný nebo trojdílný. Kráčivé bagry se perfektně hodí na práci ve svahu.

    Hydraulický bagr

    Vyžívá ke své práci nejvíce druhů pracovních zařízení, přičemž veškeré pracovní funkce se ovládají pomocí hydraulických válců. Hydraulická rypadla zastanou práci několika pracovních strojů najednou. Hodí se na těžení hornin, hloubení děr, nabírání materiálů, přenášení klád stromů, bourací práce, nakládku a vykládku palet a mnoho dalších úkolů.

    Pracovní nástroje hydraulických bagrů jsou:

    a) lopatové – těžební, skalní, drenážní, drážkovací, příkopová, profilová nebo nakládací lopata
    b) drapákové – úzkoprofilový, těžební, kruhový, čelisťový nebo polypový drapák
    c) s příhradovým výložníkem

    Inovativní technologie bagrů

    V posledních desetiletích se stavební průmysl vyvíjí rychlým tempem, což se odráží rovněž na technologických inovacích v oblasti rypadel.

    Strojní technika se postupně stává sofistikovanější, bezpečnější, ekologičtější a efektivnější. Představme si několik klíčových technologií, které se začaly v posledních letech objevovat ve výbavě moderních bagrů.

    Elektrické pohony

    Zavedení elektrických poháněcích systémů do rypadel znamená menší emise, nižší provozní náklady a tišší provoz. Elektrické bagry se začínají uplatňovat zejména v městských oblastech, kde je potřeba snížit hluk a znečištění.

    Autonomní provoz

    S pokročilými senzory a algoritmy strojového učení se některé bagry mohou pohybovat a provádět úkoly autonomně, což zvyšuje efektivitu odvedené práce a snižuje riziko lidských chyb.

    Pokročilé GPS sledování

    Moderní bagry jsou vybaveny inovativními GPS systémy, které umožňují sledovat polohu a hloubku kopání. Díky této funkci jsou výkopy vyhloubeny přesněji a také se minimalizuje plýtvání materiálem.

    Integrované diagnostické systémy

    Monitorovací systémy sledují stav bagru v reálném čase a upozorňují obsluhu na potřebu údržby nebo na potenciální problémy, což pomáhá prodlužit životnost zemního stroje a snížit náklady na opravy.

    Hybridní technologie

    Kombinace spalovacího motoru s elektrickým pohonem nejenže může významně snížit spotřebu paliva a emise, ale také zvyšuje účinnost a výkon stroje.

    3D modelování a virtuální realita

    Při plánování a přípravě projektu může být použito 3D modelování k vytvoření detailního virtuálního modelu pracoviště. Obsluha bagru může pomocí VR simulace prozkoumat pracoviště ještě před zahájením práce.

    Ergonomický design kabin

    Moderní kabiny kombinují pokročilé materiály s inovativním designem, aby nabídly co nejpříjemnější prostředí pro práci. Kabiny současných nových modelů bagrů jdou obzvláště prostorné. Celoprosklené vstupní dveře zajistí obsluze maximální výhled, zatímco vzduchově odpružené sedadlo s vyhříváním se postará o dokonalý komfort.

    Preciznější ovládání pohybu

    Nejnovější zemní stroje jsou vybaveny sofistikovanými ovládacími systémy, které umožňují obsluze intuitivně ovládat bagr s vysokou přesností a efektivitou. Ovládání bagru pomocí joysticku s rolovacím kolečkem nabízí lepší zpětnou vazbu a menší únavu obsluhy. Pohyb rypadla je díky němu plynulejší s menším počtem trhaných pohybů.

    Kamery a senzory

    Současná rypadla se neobejdou bez pokročilých monitorovacích systémů pro sledování okolí. Kromě klasického 360° pohledu si může obsluha na terminálu zobrazit obraz ze zadní nebo přední kamery a ptačí perspektivy. Bagrista si může dokonce zapnout speciální 3D nivelační systém umožňující přesné navádění radlice bagru. Další senzory mohou upozornit řidiče na objekty nebo osoby v blízkosti stroje, což napomáhá ke snížení rizika vzniku nehod.

    Ekologická výroba a konstrukce

    V současné době se výrobci i uživatelé stavební techniky stále intenzivněji zaměřují na ekologický design bagrů. Nejnovější modely rypadel jsou navrženy tak, aby minimalizovaly dopady na životní prostředí – od snížení emisí díky vylepšeným motorům až po recyklovatelnost materiálů použitých při výrobě. V popředí zájmu je rovněž omezení hlučnosti strojů, efektivní využití maziv a olejů anebo vývoj technologií pro snížení spotřeby vody při chlazení.
     

    Jaký řidičák na bagr?

    Rypadla způsobilá k provozu na pozemních komunikacích mohou řídit pouze lidé s řidičským oprávněním. Konkrétní skupina záleží na hmotnosti stavební techniky.

    Pokud má stroj do 3500 kg, stačí řidičský průkaz skupiny B, nad uvedenou celkovou hmotnost stačí skupina T, případně C. Jestliže zamýšlíte se strojem provádět zemní nebo stavební práce, budete navíc potřebovat strojnický průkaz dle odpovídající kategorie. To platí například pro nakladače, dozery a traktory kolové/pásové nad 50k, lopatová rypadla, korečková rypadla, drenážní frézy, autogrejdry, silniční válce, finišery a další.

    Autor článku: Redakce portálu Veacom.cz